
Το MegaraTv ήρθε σε επαφή με το νομικό σύμβουλο του Δημάρχου Μεγαρέων κ. Γιώργο Στρατιώτη, με τον εκπρ. Τύπου του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι κ. Παναγιώτη Δημητρά και με την δικηγόρο παρ' Αρείω Πάγω κ. Κέλλυ Κρητικού που εκπροσώπησε το δήμο Μεγαρέων στην εκδίκαση της υπόθεσης.
Σύμφωνα με τους παραπάνω, στη σύντομη παρουσίασή της η εισηγήτρια Ευσταθία Σκούρα τόνισε πως από τη μελέτη των φακέλων των τριών αιτήσεων ακύρωσης προκύπτει θέμα νομιμότητας της διαδικασίας που οδήγησε στην έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης μετεγκατάστασης με εφαρμογή διάταξης για πλανόδιους, ενώ οι Ρομά είναι μακρόχρονα εγκαταστημένοι και άρα εμπίπτουν σε διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Θέμα εξέτασης αποτελεί το αν αναζητήθηκαν εναλλακτικές λύσεις από το Δήμο Χαλανδρίου, και θέμα εξέτασης της καταλληλότητας του επιλεγέντος χώρου σε σχέση με την απόσταση από τον οικιστικό ιστό, την ύπαρξη υποδομών και την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης ειδικότερα για την αίτησή του, τίθεται το θέμα για το έννομο συμφέρον του Δήμου Μεγαρέων λόγω της αρχικής υποτιθέμενης συναίνεσής του για τη μετεγκατάσταση Ρομά στο Όρος Πατέρας, ο οποίος ισχυρίζεται πως υπάρχει παράβαση ουσιώδους τύπου αφού δεν προηγήθηκε πρόταση των δύο Δήμων όπου ανήκει η έκταση του Όρους Πατέρας, πως δεν τηρήθηκαν οι νόμιμες προϋποθέσεις με αιτιολόγηση της καταλληλότητας του χώρου και της εξέτασης εναλλακτικών λύσεων και τήρηση της ισχύουσας νομοθεσίας, του Συντάγματος (άρθρο 21 παράγραφος 4 για την απόκτηση κατοικίας) και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τη θετική υποχρέωση του Κράτους έναντι των Ρομά με στόχο την ενσωμάτωσή τους στο κοινωνικό σύνολο.
Η εκπρόσωπος του Δήμου Μεγαρέων, δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω Κέλλυ Κρητικού ανέπτυξε την παραβίαση του ουσιώδους τύπου αφού δεν είχε ζητηθεί προηγούμενη γνωμοδότηση των Δήμων Μεγαρέων και Μάνδρας οι οποίοι κατά παραβίαση και της Κοινής Υπουργικής Απόφασης δεν μετείχαν στην Επιτροπή του Άρθρου 2 που εισηγήθηκε την επιλογή του χώρου. Πρόσθεσε πως η αρχική υποτιθέμενη συναίνεση του Δήμου αφορά σε επιστολή του τότε Δημάρχου κ. Μαρινάκη, αναρμόδιου κατά το νόμο οργάνου, οπότε και δεν έχει νομική ισχύ συναίνεσης. Η επιστολή, η οποία ούτως η άλλως αφορούσε μετεγκατάσταση των Ρομά Μεγάρων στο χώρο αυτό και όχι των Ρομά Χαλανδρίου, ανακλήθηκε στη συνέχεια με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου η οποία ήταν ούτως ή άλλως απαραίτητη. Το γεγονός πως ο Δήμος έκανε την αίτηση ακύρωσης κατά της πρώτης απόφασης μετεγκατάστασης (της 18 Οκτωβρίου 2013) δεν δημιουργεί θέμα κατάργησης της δίκης λόγω έκδοσης δεύτερης απόφασης (στις 13 Δεκεμβρίου 2013), αφού η δεύτερη είναι συνοπτική και αναφέρεται στην πρώτη χωρίς να την καταργεί ρητά άρα δεν είναι νέα απόφαση αλλά συμπροσβαλλόμενη.
Τόνισε στη συνέχεια πως το έννομο συμφέρον του Δήμου προκύπτει και από το γεγονός πως αυτός θα επιβαρυνθεί με τη μετεγκατάσταση αφού θα πρέπει να διαμορφώσει ανθρώπινες συνθήκες σε «ένα χώρο μη κατοικήσιμο από ανθρώπινα όντα» και πως για αυτό το ζήτημα δεν είναι μόνο νομικό αλλά και ανθρωπιστικό. Ο ΓΓΑΔΑ δεν έδωσε δέουσα προσοχή αν τηρούνται ουσιαστικές προϋποθέσεις για μετεγκατάσταση αφού όπως προκύπτει από πολλές φωτογραφίες και υλικό «σε αυτό το χώρο δεν μπορούν να ζήσουν άνθρωποι», καθώς δεν υπάρχει παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης σε μιαν έκταση που εγκαταλείφθηκε όταν έκλεισε η εκεί αμερικανική βάση τη δεκαετία του 1980 και η οποία απέχει 22-25 χιλιόμετρα από το Δήμο, είναι σε πολύ μεγάλο υψόμετρο ουσιαστικά πάνω σε βουνό, χωρίς στρωτό δρόμο, χωρίς διέλευση μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), τελείως αποκομμένη από τον κοινωνικό ιστό. Επί πλέον, κάποια καταλύματα που προστέθηκαν πρόσφατα, έχουν εγκαταλειφθεί και δεν είναι πια κατοικήσιμα χωρίς να δαπανηθούν πολλά χρήματα για την επισκευή τους.
Για τους Ρομά Χαλανδρίου ο Δήμος Μεγαρέων ανέφερε πως όπως προέκυψε από πρόσφατη καταγραφή του Δήμου Χαλανδρίου η πλειοψηφία είναι γέροντες και παιδιά ενώ ζητείται τώρα να εγκαταλείψουν περιοχή στην οποία μένουν μέσα σε αστικό ιστό επί 40 χρόνια, ενταγμένοι στο Δήμο Χαλανδρίου με τα παιδιά να πηγαίνουν στα σχολεία του, για να εγκατασταθούν στην κορυφή ενός βουνού. Φυσικά υπάρχει μια δικαστική απόφαση για αποζημίωση των ιδιοκτητών των οικοπέδων όπου ζουν οι Ρομά (μία μόνο απόφαση που ελήφθη ερήμην του Δήμου Χαλανδρίου), υπάρχουν όμως αντίθετα και προσφυγές στον ΟΗΕ και συστάσεις των οργάνων του για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Αυτή την ενταγμένη κοινότητα Ρομά του Δήμου Χαλανδρίου ζητείται σήμερα από το Δήμο Μεγαρέων να μετεγκαταστήσει και να εντάξει σε περιοχή όπου δεν υπάρχουν υποδομές και ΜΜΜ και άρα δεν θα υπάρχει επικοινωνία με την πόλη των Μεγάρων: «Σε αυτή την κορυφή του βουνού δεν έχουν ανέβει ποτέ ούτε οι κάτοικοι της πόλης των Μεγάρων». Η κ. Κρητικού τόνισε πως ο δήμος και οι πολίτες δε μπορούν να κλείσουν τα μάτια σε μια τέτοια κατάσταση, στην οποία πέραν του ανθρωπιστικού χαρακτήρα υπάρχει και το οικονομικό μέρος καθώς ο ήδη ευαισθητοποιημένος δήμος σε θέματα ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων θα κληθεί να εντάξει στον κοινωνικό ιστό τα άτομα αυτά και να προσφέρει παροχές σε μια τόσο δύσκολη οικονομική περίοδο.
Κλείνοντας την εισήγησή της τόνισε πως σε επαφές του Δήμου τόσο με το ΓΓΑΔΑ πριν την παραίτησή του όσο και με την προσωρινή εκτελούσα χρέη ΓΓΑΔΑ υπήρχε η δέσμευση αναζήτησης εναλλακτικής λύσης.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εσωτερικών, Υγείας και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενεργείας τόνισε πως υπάρχει θέμα κατάργησης της δίκης αφού η νεότερη απόφαση δεν συμπροσβάλλεται με την παλαιότερη, πως η αλλαγή Δημάρχου Μεγαρέων μετά τις περσινές εκλογές είναι αδιάφορη, πως τα περί απομακρυσμένης περιοχής κτλ «δεν αντέχουν στη λογική» αφού ο προηγούμενος Δήμαρχος είχε δεχθεί τη μετεγκατάσταση εκεί των Ρομά Μεγάρων, πως η περιοχή είναι χαρακτηρισμένη ως ιδιοκτησία του Δημοσίου και από παραδρομή είχε χαρακτηρισθεί αναδασωτέα, πως στην απόφαση μετεγκατάσταση έχει ληφθεί υπόψη η άποψη του Δήμου Μεγαρέων, πως η Αρχαιολογική Υπηρεσία αποφάνθηκε πως δεν έχει πρόβλημα, πως υπάρχει μελέτη για την εγκατάσταση, πως η απόσταση είναι 15 χιλιόμετρα από τη Μάνδρα και 20 από τα Μέγαρα, πως η χρηματοδότηση του έργου με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ έγινε από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων και δεν βαρύνει το Δήμο Μεγαρέων, πως η απόφαση για τη μετεγκατάσταση των «αθιγγάνων» λήφθηκε με βάση όσα περιγράφονται στην ΚΥΑ, πως εκεί όπου κατοικούν υπάρχει «εδραιωμένη έκνομη κατάσταση» όπως προκύπτει από πολλές δικαστικές αποφάσεις και πως δεν υπάρχουν εναλλακτικές περιοχές στο Δήμο Χαλανδρίου. Επισημαίνεται εδώ πως ο εκπρόσωπος των Υπουργών και της ΓΓΑΔΑ απέκρυπτε πως πριν μερικούς μήνες οι αρχές που εκπροσωπούσε είχαν στείλει στο Δήμο Χαλανδρίου κατάλογο με 19 οικόπεδα του Δημοσίου στο Δήμο Χαλανδρίου ως εναλλακτικές λύσεις.
Οι διάδικοι των τριών αιτήσεων ακύρωσης έχουν προθεσμία μέχρι τις 5 Μαΐου 2015 για να υποβάλουν τα υπομνήματά τους.

[24.07.2014] Video: Μετεγκατάσταση Ρομά: Αναζητούν τη χρυσή τομή αλλά οι εργασίες συνεχίζονται
[22.07.2014] Video: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας με αφορμή την έναρξη εργασιών στο Κανδήλι
[21.07.2014] Video: Συν.Τύπου – Ενέργειες διοίκησης για την ανάκληση άδειας εργασιών στο Κανδήλι
[24.07.2014] Βλέπει φως αλλά δεν καθησυχάζει ο Γρ. Σταμούλης – Συνεχίζονται οι εργασίες στο Κανδήλι
[23.07.2014] Λεωφορεία από Μέγαρα και Νέα Πέραμο για τον αποκλεισμό της Αποκεντρωμένης Διοίκησης
[25.07.2014] Μεταφέρθηκαν οι πρώτοι οικίσκοι στο Κανδήλι με συνοδεία ΜΑΤ
[17.07.2014] Ξεκίνησαν οι εργασίες στο όρος Πατέρας για τη μετεγκατάσταση Ρομά
[09.07.2014 ] Προσφυγές στο ΣτΕ για την ακύρωση της απόφασης μετεγκατάστασης στο Κανδήλι
[10.06.2014] Καθησυχάζουν οι αρχές σχετικά με τις εργασίες στο Κανδήλι
[29.09.2014] Video: Δηλώσεις Γρ. Σταμούλη με αφορμή την κατεδάφιση του καταυλισμού στο Χαλάνδρι